Boka din resa

Hur bokar jag min resa? Du kan antingen boka resan själv via denna hemsida, eller så kan du kontakta någon av våra resekonsulter som finns i Stockholm, Göteborg och Umeå. Vi har samma priser och bokningsavgifter (79 SEK per bokning) oavsett om bokningen sker via våra resekonsulter eller vid bokning på vår hemsida.​


Vid bokning på hemsidan

De flesta våra resor är bokningsbara on-line här på hemsidan. För dessa resor innebär det att du omedelbart får reda på aktuellt pris och om det finns platser kvar.

  • Vid prissökning/bokning av en paketresa visas alltid bästa möjliga pris som vi erbjuder.
  • Efter bokningen är genomförd skickas bokningsbekräftelse och en faktura till din e-post.
  • Om något skulle bli fel kan du alltid ändra/avboka kostnadsfritt, om du hör av dig till oss senast nästföljande vardag.

Vid bokning via våra resekonsulter

Våra resekonsulter är specialister på Island och duktiga på att sätta ihop ett passande reseupplägg samt att söka fram bästa pris för resan. De kan även hjälpa till med att sätta ihop ett specialarrangemang för en familj eller en gruppresa. Välkommen att kontakta oss!


När blir min bokning bindande?

En bokning blir bindande först när betalning erhållits för anmälningsavgiften. Betalning för anmälningsavgiften ska vara oss tillhanda senast första vardag efter bokningstillfället. Om betalning inte skett inom föreskriven tid förbehåller Islandsresor sig rätten att avboka resan. Alltså, meddela oss om inbetalningen blir fördröjd.


Hur bekräftas min beställning?

När du har bokat din resa får du inom kort en bokningsbekräftelse och faktura skickad till dig med e-post. Vänligen kontrollera att alla uppgifter överensstämmer med din bokning. Om något inte skulle överensstämma med din bokning eller om det blev fel vid din bokning så kontakta oss snarast via telefon eller e-post, så hjälper vi dig rätta till det! Vi har även som rutin att kontrollera alla webb bokningar (men kunden är alltid ansvarig för sin bokning), och om vi upptäcker något som ser konstigt ut så kontaktar vi våra kunder och tillsammans går vi då igenom bokningen.


Hur fungerar det med reseförsäkring?

Reseförsäkring kan tecknas både som ett tillägg till hemförsäkring med reseskydd och om du saknar hemförsäkring. Vi rekommenderar att ni kontaktar ert försäkringsbolag eller exempelvis Global Reseskydd. Reseförsäkring är helt resenärens angelägenhet och ej arrangörens. Sjukförsäkring från svensk försäkringskassa gäller på Island. Ta med dig ditt försäkringsbevis. Om du är gravid ber vi dig vara uppmärksam på att speciella regler gäller både för flygresa och försäkring.


Namnändringar i bokning

Flygbolagen tillåter inte ändringar av för- eller efternamn. Reglerna är mycket strikta och gäller även felstavade namn. Vissa flygbolag tillåter namnändring till en kostnad som varierar mellan flygbolagen. Var noga med att kontrollera stavningen en extra gång. Namnet på flygbiljetten måste stämma överrens med namnet i ditt pass, annars kan du nekas ombordstigning vid check-in.


Vad gäller vid ändringar av resa?

Ändringar av bokning som innebär annan avresedag eller annat arrangemang debiteras ändringsavgift om 400 kr per bokning, under förutsättning att arrangemanget är möjligt att ändra. I vissa fall tar flygbolagen ut ändringsavgifter, dessa avgifter tillkommer då, vilket vi naturligtvis upplyser om i förväg. När levereras biljetterna? Efter slutbetalning av resa skickas färdhandlingar till dig. Vi har som målsättning att kunden ska ha sina färdhandlingar 14 dagar före avresa. Obs! Om ni inte senast 7 dagar före avresa mottagit flygbiljett och/eller voucher skall ni alltid kontakta Islandsresor. Bokningsbekräftelse gäller ej som färdhandling.


Om du reser med SAS eller Icelandair

Du kan själv gå in via hemsidan CheckMyTrip och skriva ut din e-biljett om du har en skrivare samt ditt bokningsnummer. Detta gör du via denna länk: https://www.checkmytrip.com/plnext/XCMTXITN/CleanUpSessionPui.action?SIT...
Du anger då ditt bokningsnummer samt efternamn i de två formulärrutorna och klickar sedan på knappen "visa resplan" för att logga in och komma åt dina biljetter och resplan.


Vad gäller om jag vill avboka?

Du kan avboka muntligen till någon av våra resekonsulter. Kontakta oss under vardagar 08:00-17:00.

Läs mer här om våra resevillkor.